به مناسبت روز «دانشآموز»
در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن، در دفاع مقدس ۸ ساله که به دفع تجاوز دشمن و رفع خطر نابودی کشورمان منتهی شد، دانشآموزان هم مانند همه اقشار، نقش تعیینکنندهای داشتهاند که گواه آن، تقدیم بیش از ۳۶ هزار دانشآموز شهید و هزاران دانشآموز جانباز و آزاده بوده است.
نویسنده :
حامد کرمانیزاده
کد خبر : 4272
پایگاه رهنما :
در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن، در دفاع مقدس ۸ ساله که به دفع تجاوز دشمن و رفع خطر نابودی کشورمان منتهی شد، دانشآموزان هم مانند همه اقشار، نقش تعیینکنندهای داشتهاند که گواه آن، تقدیم بیش از ۳۶ هزار دانشآموز شهید و هزاران دانشآموز جانباز و آزاده بوده است. در این میان، برخی از این دانشآموزان بیشتر از بقیه شناختهشدهاند و نام آنها همیشه در ذهن و دل مردم بهویژه نوجوانان مطرح و زنده است؛ «محمدحسین فهمیده، بهنام محمدی، رضا پناهی، مرحمت بالازاده، زینب کمایی، سهام خیام» و خیلیهای دیگر، هرکدام نمونههای درخشان و جذابی از نقشآفرینی دانشآموزان در دفاع مقدس بودهاند که مرور شرححال و شیوه رشد و بالندگی آنها، همیشه تازگی دارد و میتواند بهعنوان یک الگو و مدل تربیتی، در همه دورهها پیش چشم خانوادهها، معلمان و مربیان و برنامهریزان و دستاندرکاران سطوح بالای کشور باشد.
«محمدحسین فهمیده» مشهورترین و الهامبخشترین این نامهاست؛ نوجوان ۱۳ سالهای که رشادت و آزادگی او در مقابله با هجوم تانکهای عراقی در خرمشهر و نحوه شهادتش، برای همیشه در تاریخ ماند و تعبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی امام امت دربارهاش که او را «رهبر ۱۳ ساله ملت ایران» خواند، اشارهای کوتاه و گویا به عظمت و بزرگی این دانشآموز شهید بوده است، یا «رضا پناهی» دانشآموز ۱۲ سالهای که در اوج دوران نوجوانی و حال و هوای خاص این فصل زندگی، دل از همه آرزوها و دلبستگیها برید و در وصیتنامهاش اینچنین نوشت: «اینجانب با آگاهی کاملی که به شهادت دارم، برای دفاع از اسلام و حیثیت انقلاب اسلامی و دفاع از مملکت اسلامی، بهفرمان بزرگ رهبر مسلمانان جهان و مرجع عالیقدر حضرت امام خمینی (ره) به جبهه حق علیه باطل شتافتم و امید است که خون ما نهال نو پای انقلاب اسلامی را بارور کند و شهادت ما موجب آگاهی و رشد فکری جامعه جهانی اسلام شود»؛ جملاتی که باورش سخت است از زبان و قلم یک دانشآموز ۱۲ ساله جاری شده باشد، اما واقعیت است. همچنین «سهام خیام» دختر دانشآموز اهل هویزه که پس از مشاهده ورود سربازان دشمن به شهرش، بیآنکه مفهومی به اسم «ترس» را به خود راه دهد، به نشانه اعتراض به اشغالگری آنها، به سویشان سنگ پرتاب کرد و با رگبار گلوله آنها به شهادت رسید.
وارثان ۱۳ آبان ۵۷ و رسالت آینده
ریشه این رشادت و شهامت دانشآموزان نسل دفاع مقدس را باید در تلاش و رشادت دانشآموزانی جستجو کرد که چند سال قبل از آن روزها و همگام با اقشار مختلف مردم، نهال انقلاب اسلامی و استقلال و آزادی ناشی از آن را کاشتند و نقطه اوج حماسهآفرینی آنها نیز در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و در مقابل دانشگاه تهران بود که در سالگرد تبعید امام راحل (ره) تجمع کردند و با گلوله عمال رژیم شاه، جمعی از آنها مظلومانه به شهادت رسیدند و به همین اعتبار، این روز در تقویم ملی کشورمان با عنوان «روز دانشآموز» نامگذاری شد تا نشانه و نمادی باشد از الگوی مطلوب و معیار برای تربیت نسل نوجوان در جامعه ایرانی.
حالا چهار دهه از این واقعه کمنظیر گذشته و این سؤال باید همیشه پیش روی جامعه باشد که چرا و چگونه باید نسل نوجوان و جوان را باروحیه حماسی و انقلابی و با اعتمادبهنفسی از جنس آنچه حسین فهمیده و امثال او داشتند، بار آورد؟
در میان همه ابعاد وجودی آدمها، روحیه احساس مسئولیت اجتماعی و ملی و در مرحله بالاتر، ایستادگی در مقابل زورگویی و بیمنطقی، از آن دست روحیات مهم و حیاتی است که اگر فرد یا افرادی فاقد آن باشند، نهتنها هیچگونه مشارکت فعالانهای در محیط پیرامونی خود ندارند که حتی در مقابل کوچکترین فشار بیرونی هم تسلیم میشوند و سرمایههای وجودی و هویتی خود را از دست میدهند. رواج یافتن چنین روحیهای در بین مردمان یک جامعه که گاهی با توجیهات رنگ و لعابدار مانند «تعامل با جامعه جهانی» یا «پرهیز از تنشزایی» نیز همراه میشود، خطری است که میتواند به قیمت از بین رفتن زیرساختهای فرهنگی و هویتی آن جامعه تمام شود.
نقطه مقابل این روحیه و عادت خطرناک، ترویج و تقویت روحیه مشارکت فعالانه و هوشمندانه در اجتماع، ظلمستیزی و کمک به مظلومان است که مخصوصاً از سنین نوجوانی که فصل تربیتپذیری و شکلگیری شخصیت افراد است، باید موردتوجه خانواده، مدرسه، دستگاههای فرهنگی و تبلیغی و بهویژه رسانهها باشد. کمترین ثمره نهادینه شدن این روحیه در بین نسل نوجوان و جوان، از یکسو فراهم شدن زمینه ابتکار و نوآوری در حل مشکلات ریزودرشت کشور و در مرحله بعد، دفع تهدیدات احتمالی دشمن و دور کردن خطر از سر جامعه است که در مجموع، باعث شکلگیری جامعهای مبتکر، هوشمند، مقاوم و الگو خواهد شد.
ارسال نظرات